570
Na temelju članka 89. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam Zakon o izboru članova predstavničkih tijela jedinica
lokalne i područne (regionalne) samouprave koji je donio Hrvatski sabor na
sjednici 6. travnja 2001.
Broj: 01-081-01-1101/2
Zagreb, 10. travnja 2001.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuju izbori članova općinskih i gradskih vijeća te županijskih
skupština i Gradske skupštine Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: predstavnička
tijela) jedinica lokalne samouprave i jedinica područne (regionalne) samouprave
(u daljnjem tekstu: jedinice).
Članak 2.
Članove predstavničkih tijela biraju hrvatski državljani s navršenih 18
godina koji imaju prebivalište na području jedinice za čije se predstavničko
tijelo izbori provode.
Za člana predstavničkog tijela jedinice može se kandidirati i biti
izabran hrvatski državljanin s navršenih 18 godina života koji ima prebivalište
na području jedinice za čije se predstavničko tijelo izbori provode.
Članak 3.
Članovi predstavničkih tijela biraju se na neposrednim izborima (u
daljnjem tekstu: izbori), tajnim glasovanjem.
Članovi predstavničkih tijela nisu opozivi, a prava i dužnosti započinju
im danom konstituiranja predstavničkog tijela.
Član predstavničkog tijela ne može biti pozvan na kaznenu i prekršajnu
odgovornost za izgovorene riječi, niti za glasovanje u radu predstavničkog
tijela.
Mandat članova predstavničkih tijela izabranih na redovnim izborima
traje do objave odluke Vlade Republike Hrvatske o raspisivanju izbora ili do
objave odluke Vlade Republike Hrvatske o raspuštanju predstavničkog tijela u
skladu sa zakonom kojim se uređuje lokalna i područna (regionalna) samouprava.
Mandat članova predstavničkih tijela izabranih na prijevremenim izborima
traje do isteka tekućeg mandata predstavničkih tijela izabranih na redovnim
izborima.
Članak 4.
Redovni izbori održavaju se treće nedjelje u svibnju mjesecu svake
četvrte godine.
Izbore za članove predstavničkih tijela jedinica raspisuje Vlada Republike
Hrvatske posebnom odlukom kojom utvrđuje točan datum održavanja izbora.
Ukoliko je mandat prestao uslijed raspuštanja predstavničkog tijela,
sukladno posebnom zakonu, prijevremeni se izbori imaju održati u roku od 60
dana od dana raspuštanja.
Od dana raspisivanja izbora pa do dana izbora ne može proteći manje od
30 niti više od 60 dana.
Kada je predstavničko tijelo raspušteno u kalendarskoj godini u kojoj se
održavaju redovni izbori, a prije njihovog održavanja, u toj se jedinici neće
raspisati i održati prijevremeni izbori.
Članak 5.
Član predstavničkog tijela jedne jedinice ne može istovremeno biti član
predstavničkog tijela druge jedinice, niti član poglavarstva iste jedinice.
Član predstavničkog tijela jedinice ne može istovremeno biti sudac, sudac
Ustavnog suda Republike Hrvatske, predsjednik Vlade Republike Hrvatske,
potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske, državni odvjetnik, zamjenik državnog
odvjetnika, državni pravobranitelj, zamjenik državnog pravobranitelja, pučki
pravobranitelj, zamjenik pučkog pravobranitelja, ministar, zamjenik ministra,
pomoćnik ministra, tajnik ministarstva, ravnatelj državne upravne organizacije,
zamjenik ravnatelja državne upravne organizacije, predstojnik Ureda Vlade
Republike Hrvatske, časnik i dočasnik oružanih snaga kojeg kao vojnog
zapovjednika Hrvatske vojske imenuje i razrješuje predsjednik Republike,
pročelnik i djelatnik u upravnim tijelima i službama iste jedinice, kao ni član
uprave trgovačkog društva u pretežitom vlasništvu jedinice te ravnatelj
ustanove kojoj je jedinica osnivač.
Osoba koja obnaša neku od nespojivih dužnosti može se kandidirati za
člana predstavničkog tijela jedinice, no ukoliko bude izabrana za člana
predstavničkog tijela dužna je pri konstituiranju predstavničkog tijela
izjasniti se o tome prihvaća li dužnost člana ili nastavlja s obnašanjem
nespojive dužnosti, u kojem slučaju joj mandat miruje, a zamjenjuje ju
zamjenik, u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Članak 6.
Članu predstavničkog tijela koji za vrijeme trajanja mandata prihvati obnašanje
dužnosti koja se prema odredbama ovoga Zakona smatra nespojivom, za vrijeme
obnašanja nespojive dužnosti mandat miruje, a za to vrijeme zamjenjuje ga
zamjenik, u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Član predstavničkog tijela
koji prihvati obnašanje nespojive dužnosti dužan je u roku 8 dana od
prihvaćanja dužnosti o tome obavijestiti predsjednika predstavničkog tijela.
Po prestanku obnašanja
nespojive dužnosti, član predstavničkog tijela nastavlja s obnašanjem dužnosti
u predstavničkom tijelu na temelju prestanka mirovanja mandata, ako podnese
pisani zahtjev predsjedniku predstavničkog tijela u roku od 8 dana od prestanka
obnašanja nespojive dužnosti. Mirovanje mandata člana predstavničkog tijela
prestat će osmog dana od dana podnošenja pisanog zahtjeva.
Nastavljanje s obnašanjem dužnosti
člana predstavničkog tijela na temelju prestanka mirovanja mandata može se tražiti
jedanput u tijeku trajanja mandata.
Članak 7.
Članu predstavničkog tijela
mandat prestaje prije isteka redovitoga četverogodišnjeg mandata u sljedećim
slučajevima:
– ako podnese ostavku, danom
dostave pisane ostavke shodno pravilima o dostavi propisanim Zakonom o općem
upravnom postupku,
– ako mu je pravomoćnom
sudskom odlukom oduzeta, odnosno ograničena poslovna sposobnost, danom pravomoćnosti
sudske odluke,
– ako je pravomoćnom sudskom
presudom osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od 6 mjeseci,
danom pravomoćnosti sudske presude,
– ako se naknadno sazna za
razloge zbog kojih nije mogao biti izabran za člana predstavničkog tijela,
danom donošenja odluke Ustavnog suda,
– ako odjavi prebivalište s
područja jedinice, danom odjave prebivališta,
– ako mu prestane hrvatsko državljanstvo
sukladno odredbama zakona kojim se uređuje hrvatsko državljanstvo, danom
njegovog prestanka,
– smrću.
Članak 8.
Članovi predstavničkih tijela imaju zamjenike koji obnašaju tu dužnost
ukoliko članu predstavničkog tijela mandat miruje ili prestane prije isteka
vremena na koje je izabran.
Člana predstavničkog tijela izabranog na stranačkoj listi zamjenjuje
neizabrani kandidat s dotične liste s koje je izabran član, a kojeg odredi
politička stranka koja je predlagatelj liste.
Člana predstavničkog tijela izabranog na koalicijskoj listi dviju ili više
političkih stranaka zamjenjuje neizabrani kandidat s dotične liste s koje je
izabran i član, a kojeg odredi politička stranka kojoj je u trenutku izbora
pripadao član predstavničkog tijela kojem je prestao mandat.
Članak 9.
Statutom jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave odredit će
se broj članova predstavničkog tijela iz redova hrvatskih državljana
pripadnika etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina sukladno razmjernom
udjelu njihovih pripadnika u ukupnom stanovništvu jedinice.
Odredba stavka 1. ovoga članka odgovarajuće se primjenjuje i na
zastupljenost pripadnika hrvatskoga naroda u jedinicama u kojima pripadnici
etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina čine većinu stanovništva.
Članak 10.
Jamči se sloboda opredjeljenja birača i tajnost glasovanja.
Nitko ne može biti pozvan na odgovornost zbog glasovanja ili zbog toga što
nije glasovao.
Nitko ne može tražiti od birača da objavi svoje glasačko opredjeljenje.
II. KANDIDIRANJE
Članak 11.
Liste za izbor članova
predstavničkih tijela predlažu političke stranke registrirane u Republici Hrvatskoj
i birači.
Političke stranke utvrđuju i
predlažu liste za izbor članova predstavničkih tijela na način propisan
njihovim statutom, odnosno posebnom odlukom, donijetom na temelju statuta.
Prilikom sastavljanja liste
predlagatelj je dužan voditi računa o načelu ravnopravnosti spolova.
Dvije ili više, u Republici
Hrvatskoj registriranih političkih stranaka mogu predložiti koalicijsku listu
za izbor članova predstavničkog tijela.
Članak 12.
Kada birači kao ovlašteni
predlagatelji predlažu nezavisnu kandidacijsku listu, za pravovaljanost
kandidacijske liste dužni su prikupiti:
- 100 potpisa za općinsku
listu,
- 150 potpisa za gradsku
listu,
- 500 potpisa za županijsku
listu, odnosno listu za izbor članova Gradske skupštine Grada Zagreba.
Podnositelji prijave
nezavisne kandidacijske liste su prva tri po redu potpisnika nezavisne liste.
Članak 13.
Potpisi birača prikupljaju se
na propisanom obrascu u koji se unosi ime i prezime, adresa i matični broj za
svakoga potpisanog predlagatelja.
Članak 14.
Prijedlozi lista moraju biti dostavljeni nadležnom izbornom povjerenstvu
jedinice za čije se predstavničko tijelo izbori provode, najkasnije u roku od
12 dana od dana raspisivanja izbora.
Naziv liste navodi se punim imenom stranke, odnosno stranaka koalicije,
a ako postoji, navodi se i skraćeni naziv stranke, odnosno stranaka ili
stranačke koalicije koja je listu predložila. Ako je listu predložila skupina
birača, njen naziv je »nezavisna općinska lista«, »nezavisna gradska lista«,
»nezavisna županijska lista«, odnosno »nezavisna lista Grada Zagreba«.
Nositelj liste prvi je predloženi kandidat na listi.
Članak 15.
U prijedlogu liste obvezno se navode imena i prezimena kandidata,
nacionalnost, adrese i jedinstveni matični brojevi kandidata predloženih na
listi. Uz listu dostavljaju se i očitovanja svih kandidata o prihvaćanju
kandidature ovjerovljena od strane javnog bilježnika ili nadležnoga izbornog
povjerenstva.
U prijedlogu liste obvezatno se uz podatke iz prethodnog stavka navodi
naziv liste, a kandidati moraju na listi biti poredani od rednog broja 1. do
zaključno rednog broja koliko se članova predstavničkog tijela bira na
izborima. Predlagatelj liste slobodno utvrđuje redoslijed kandidata na listi.
Ako nakon predaje lista postane nepotpuna zbog smrti nekog od predloženih
kandidata, njegovo će se ime izbrisati sa liste, a lista će se smatrati
potpunom.
Članak 16.
Nadležno izborno povjerenstvo sastavit će i u javnim glasilima objaviti
sve pravovaljano predložene liste za izbor članova predstavničkih tijela, kao i
zbirnu listu, i to u roku od 48 sati od isteka roka propisanog za postupak
kandidiranja i podnošenja lista.
Članak 17.
Kandidacijske liste unose se na zbirnu listu prema abecednom redu punog
naziva političke stranke, odnosno koalicije, koja je listu predložila. Ako je
više stranaka predložilo koalicijsku kandidacijsku listu, ona će se unijeti na
zbirnu listu prema nazivu prve po redu stranke u prijedlogu.
Članak 18.
Sve političke stranke koje su
predložile liste i nositelji ili drugi predstavnici nezavisnih lista imaju
pravo na iznošenje i obrazlaganje svojih izbornih programa i izbornu promidžbu
pod jednakim uvjetima.
Izborna promidžba počinje od dana objave zbirne kandidacijske
liste, a traje zaključno do 24 sata prije dana održavanja izbora.
Članak 19.
Lokalna sredstva javnog
informiranja dužna su političkim strankama i nositeljima ili drugim
predstavnicima nezavisnih lista koji sudjeluju na izborima omogućiti iznošenje
i obrazlaganje izbornih programa i nesmetano obavljanje izborne promidžbe, pod
jednakim uvjetima.
Članak 20.
U tijeku cijelog dana koji
prethodi danu održavanja izbora kao i na dan izbora do zaključno 21 sat,
zabranjena je svaka izborna promidžba kao i svako objavljivanje prethodnih
rezultata ili procjena rezultata izbora.
Članak 21.
Pravo na naknadu troškova izborne promidžbe ostvarit će političke
stranke i nositelji nezavisnih lista koji na izborima dobiju najmanje jednog
člana predstavničkog tijela.
Visinu naknade utvrđuje Vlada Republike Hrvatske najkasnije 20 dana
prije dana izbora. Odluka Vlade o visini naknade primjenjuje se i na
prijevremene izbore.
III. IZBOR ČLANOVA PREDSTAVNIČKIH TIJELA
Članak 22.
Broj članova predstavničkog
tijela jedinice utvrđuje se statutom jedinice, u skladu sa zakonom.
Ukoliko broj članova
predstavničkog tijela jedinice nije utvrđen statutom, u predstavničko tijelo
birat će se broj članova utvrđen zakonom kojim se uređuje lokalna i područna
(regionalna) samouprava.
Članak 23.
Članovi predstavničkih tijela
biraju se proporcionalnom izbornom metodom, na način da cijelo područje
jedinice čini jednu izbornu jedinicu. Svi birači koji imaju prebivalište na
području te jedinice i koji pristupe glasovanju, na temelju kandidacijskih
lista, biraju sve članove predstavničkog tijela jedinice.
Broj članova predstavničkog
tijela jedinice koji će biti izabran sa svake kandidacijske liste utvrđuje se
na način da se ukupan broj važećih glasova koje je dobila kandidacijska lista
jedinice (biračka masa liste) dijeli s brojevima od 1 do zaključno broja koliko
se članova predstavničkog tijela jedinice bira na izborima. Od svih dobivenih
rezultata posljednji rezultat po redu jest zajednički djelitelj kojim se
dijeli ukupan broj glasova svake kandidacijske liste (biračka masa liste).
Svaka kandidacijska lista dobit će onoliko mjesta u predstavničkom tijelu
koliko puta ukupni broj njezinih dobivenih glasova (biračka masa) sadrži
zajednički djelitelj.
Ako su važeći glasovi tako
podijeljeni da se ne može utvrditi koja bi od dvije ili više lista dobila jedno
mjesto ili još jedno mjesto u predstavničkom tijelu, ono pripada onoj listi
koja je dobila više glasova.
Pravo na sudjelovanje u diobi
mjesta u predstavničkom tijelu jedinice imaju liste koje na izborima dobiju
najmanje 5% važećih glasova birača.
Članak 24.
Sa svake kandidacijske liste
izabrani su kandidati od rednog broja 1 pa do rednog broja koliko je određena
lista dobila mjesta u predstavničkom tijelu jedinice.
IV. TIJELA ZA PROVEDBU IZBORA
Članak 25.
Tijela za provedbu izbora su Državno izborno povjerenstvo, izborna
povjerenstva u jedinicama i birački odbori.
Izbore članova općinskog
vijeća provode općinsko izborno povjerenstvo i birački odbori.
Izbore članova gradskog vijeća provode gradsko izborno povjerenstvo i
birački odbori.
Izbore članova županijske
skupštine provode županijsko izborno povjerenstvo, općinsko, odnosno gradsko
izborno povjerenstvo i birački odbori.
Izbore članova Gradske skupštine
Grada Zagreba provode gradsko izborno povjerenstvo Grada Zagreba i birački
odbori.
Članovi izbornih
povjerenstava i biračkih odbora kao i njihovi zamjenici mogu biti samo osobe
koje imaju biračko pravo.
Članovi izbornih
povjerenstava i biračkih odbora, kao i njihovi zamjenici imaju pravo na naknadu
za svoj rad.
Članak 26.
Državno izborno povjerenstvo
Republike Hrvatske propisuje obrasce u postupku kandidiranja i provedbi izbora,
donosi obvezatne upute za rad izbornih povjerenstava i neposredno nadzire rad županijskih
izbornih povjerenstava i gradskoga izbornog povjerenstva Grada Zagreba.
Državno izborno povjerenstvo
ima stalni i prošireni sastav.
Stalni sastav Državnoga
izbornog povjerenstva čine predsjednik i četiri člana te njihovi zamjenici. Dužnost
predsjednika Državnoga izbornog povjerenstva po položaju obavlja predsjednik
Vrhovnog suda Republike Hrvatske, a ostale članove stalnog sastava Državnoga
izbornog povjerenstva imenuje Ustavni sud Republike Hrvatske iz reda sudaca
Vrhovnog suda Republike Hrvatske i drugih istaknutih pravnika koji ne smiju
biti članovi političkih stranaka.
Prošireni sastav Državnoga
izbornog povjerenstva određuje se po prihvaćanju, utvrđivanju i objavi izbornih
lista, a čine ga po tri predstavnika većinske političke stranke, odnosno
koalicije i tri dogovorno predložena predstavnika oporbenih stranaka, odnosno
koalicija sukladno stranačkom sastavu Hrvatskoga sabora i njihovi zamjenici.
Ako se ne postigne dogovor o tri predstavnika političkih stranaka i njihovim
zamjenicima, njihov se izbor obavlja kockom između predloženih kandidata pred
Ustavnim sudom Republike Hrvatske.
Svi članovi Državnoga
izbornog povjerenstva imaju jednaka prava i dužnosti.
Članak 27.
Općinska, gradska, županijska
izborna povjerenstva, te gradsko izborno povjerenstvo Grada Zagreba imaju
stalni i prošireni sastav.
Stalni sastav izbornog
povjerenstva jedinice čine predsjednik i dva člana te njihovi zamjenici.
Predsjednik izbornog povjerenstva mora biti diplomirani pravnik.
Prošireni sastav izbornog
povjerenstva određuje se po prihvaćanju, utvrđivanju i objavi lista za izbor
članova predstavničkog tijela jedinice za čije se predstavničko tijelo izbori
provode, a čine ga po dva predstavnika većinske političke stranke, odnosno
koalicije i dva dogovorno predložena predstavnika oporbenih stranaka, odnosno
koalicija sukladno stranačkom sastavu predstavničkog tijela jedinice. Ako se ne
postigne dogovor o dva predstavnika političkih stranaka i njihovim zamjenicima,
njihov se izbor obavlja kockom između predloženih kandidata.
Izbor proširenog sastava
općinskog i gradskoga izbornog povjerenstva obavlja se pred županijskim
izbornim povjerenstvom, a izbor proširenog sastava županijskoga izbornog
povjerenstva pred Državnim izbornim povjerenstvom.
Svi članovi izbornog
povjerenstva imaju jednaka prava i dužnosti.
Članak 28.
Državno izborno povjerenstvo
imenuje stalni sastav županijskih izbornih povjerenstva i gradskoga izbornog
povjerenstva Grada Zagreba.
Županijska izborna
povjerenstva imenuju stalni sastav općinskih, odnosno gradskih izbornih
povjerenstava na svome području.
Članak 29.
Općinska i gradska izborna
povjerenstva:
– brinu za zakonitu pripremu
i provođenje izbora za članove općinskog, odnosno gradskog vijeća,
– imenuju članove biračkih
odbora za općinske, gradske, odnosno županijske izbore,
– određuju biračka mjesta za
općinske, gradske, odnosno županijske izbore,
– nadziru rad biračkih
odbora,
– obavljaju sve tehničke
pripreme za obavljanje izbora na svom području,
– na temelju pravovaljanog
prijedloga objavljuju općinske, odnosno gradske liste i sastavljaju zbirnu
općinsku, odnosno gradsku listu,
– nadziru pravilnost izborne
promidžbe, za općinske, odnosno gradske izbore, u skladu s ovim Zakonom,
– prikupljaju i zbrajaju
rezultate glasovanja na biračkim mjestima na svom području te kada se radi o županijskim
izborima, dostavljaju ih izbornom povjerenstvu županije,
– objavljuju rezultate
općinskih, odnosno gradskih izbora i
– obavljaju i druge poslove
određene ovim Zakonom.
Članak 30.
Gradsko izborno povjerenstvo
Grada Zagreba:
– brine se za zakonitu
pripremu i provođenje izbora za članove Gradske skupštine Grada Zagreba,
– imenuje članove biračkih
odbora za izbor članova Gradske skuštine Grada Zagreba i županijske izbore,
– određuje biračka mjesta,
– nadzire rad biračkih
odbora,
– obavlja sve tehničke
pripreme za obavljanje izbora na svom području,
– na temelju pravovaljanog
prijedloga objavljuje gradske liste za izbor članova Gradske skupštine Grada Zagreba
i sastavlja zbirnu listu za izbor članova Gradske skupštine Grada Zagreba,
– nadzire pravilnost izborne
promidžbe, u skladu s ovim Zakonom, za izbor članova Gradske skupštine Grada
Zagreba,
– prikuplja i zbraja
rezultate glasovanja na biračkim mjestima na svom području,
– objavljuje rezultate izbora
za članove Gradske skupštine Grada Zagreba,
– obavlja i druge poslove
određene ovim Zakonom.
Članak 31.
Županijsko izborno povjerenstvo:
– brine se za zakonitu pripremu i provođenje izbora za članove županijske
skupštine,
– nadzire rad općinskih i gradskih izbornih povjerenstava,
– na temelju pravovaljanih prijedloga objavljuje županijske liste i
sastavlja zbirnu listu županijskih lista,
– nadzire pravilnost izborne promidžbe, u skladu s ovim Zakonom,
– objavljuje rezultate izbora za članove županijske skupštine,
– obavlja i druge poslove određene ovim Zakonom.
Članak 32.
Birački odbori imenuju se za svako biračko mjesto radi neposredne
provedbe glasovanja i osiguranja pravilnosti i tajnosti glasovanja.
Birački odbor čine predsjednik i njegov zamjenik, te dva člana i njihovi
zamjenici.
Nadležno izborno povjerenstvo jedinice imenovat će predsjednika,
članove i njihove zamjenike najkasnije pet dana prije dana održavanja izbora.
Predsjednik biračkog odbora i njegov zamjenik u pravilu trebaju biti
pravne struke.
V. PROVOĐENJE IZBORA
Članak 33.
Glasovanje za izbor članova predstavničkog tijela jedinice obavlja se na
biračkim mjestima na području općine, grada i Grada Zagreba.
Nadležna izborna povjerenstva objavit će koja su biračka mjesta određena,
s naznakom koji birači imaju pravo glasovati na pojedinom mjestu, najkasnije
osam dana prije izbora.
Nadležna izborna povjerenstva odredit će biračka mjesta ovisno o broju
birača, odnosno prostornoj udaljenosti, na način da broj birača na jednom
biračkom mjestu omogući glasovanje svih birača u vremenu određenom za
glasovanje. Svakom biračkom mjestu određuje se redni broj.
Za svako biračko mjesto odredit će se posebna prostorija za glasovanje
uređena i opremljena na način koji osigurava tajnost glasovanja.
Na svakom biračkom mjestu
trebaju biti vidljivo istaknute sve kandidacijske liste s pregledno navedenim
imenima svih kandidata za predstavničko tijelo jedinice za koje se glasuje.
Članak 34.
Političke stranke i birači
koji su predložili liste za izbor članova predstavničkog tijela jedinice kao i
nevladine udruge te međunarodne organizacije imaju pravo odrediti promatrače
koji će pratiti provedbu izbora tijekom čitavoga izbornog postupka.
Promatrač ima pravo biti
nazočan glasovanju i prebrojavanju glasova, upozoravati na uočene nepravilnosti
i tražiti njihovo ot-klanjanje te u zapisnik izbornog tijela stavljati svoje
primjedbe. Promatrač ima pravo dobiti kopiju zapisnika izbornog tijela čiji je
rad promatrao.
Državno izborno povjerenstvo
obvezatnim uputama podrobnije će utvrditi prava i dužnosti promatrača te način
praćenja provedbe izbora.
VI. GLASOVANJE I UTVRĐIVANJE REZULTATA GLASOVANJA
Članak 35.
Glasovanje se obavlja osobno
na biračkom mjestu, glasačkim listićem.
Glasački se listić tiska u državnoj tiskari pod neposrednim
nadzorom Državnoga izbornog povjerenstva i označen je serijskim brojem.
Članak 36.
Glasački listić na kojem se
glasuje za kandidacijsku listu jedinice sadrži:
– naziv liste,
– ime i prezime nositelja
liste,
– serijski broj.
Kandidacijske liste jedinice
navode se na glasačkom listiću onim redom kojim su navedene na zbirnoj listi
kandidacijskih lista jedinice.
Ispred naziva liste stavlja
se redni broj.
Članak 37.
Glasuje se samo za
kandidacijske liste navedene na glasačkom listiću.
Glasački se listić popunjava
tako da se zaokružuje redni broj ispred naziva kandidacijske liste za koju se
glasuje.
Članak 38.
Važeći glasački listić je
onaj iz kojeg se na siguran i nedvojben način može utvrditi za koju je
kandidacijsku listu birač glasovao.
Nevažeći glasački listić je:
– nepopunjeni glasački
listić,
– listić popunjen tako da se
ne može sa sigurnošću utvrditi za koju je listu birač glasovao,
– listić na kome je birač
glasovao za dvije ili više kandidacijskih lista.
Članak 39.
Glasovanje traje neprekidno
od sedam do devetnaest sati, kada se biračka mjesta zatvaraju. Omogućit će se
glasovanje i biračima koji su se zatekli na biračkom mjestu u devetnaest sati.
Za vrijeme trajanja
glasovanja na biračkom mjestu moraju biti prisutni svi članovi biračkog odbora
ili njihovi zamjenici.
Članak 40.
Nitko ne smije doći na
biračko mjesto naoružan.
Predsjednik biračkog odbora
dužan je brinuti o održavanju reda i mira za vrijeme glasovanja te je u slučaju
potrebe ovlašten naložiti biraču koji ometa red i mir ili onemogućava, odnosno
otežava glasovanje drugih, da napusti biračko mjesto.
Predsjednik biračkog odbora
ovlašten je zatražiti pomoć policije. Službene osobe policije od kojih je zatražena
pomoć, iznimno od stavka 1. ovoga članka, mogu nositi oružje.
Članak 41.
Prije no što birač pristupi
glasovanju, predsjednik biračkog odbora ili od njega ovlašten član provjerava u
popisu birača je li birač koji je pristupio glasovanju upisan.
Ukoliko se ustanovi da birač
nije upisan u popis birača, neće mu se dozvoliti glasovanje, osim ukoliko birač
potvrdom tijela nadležnog za vođenje popisa birača ne dokaže da ima pravo
pristupiti glasovanju u toj jedinici.
Potvrdu iz stavka 2. ovoga
članka birač je dužan predati biračkom odboru i ona čini sastavni dio izbornog
materijala.
Članak 42.
Birač koji zbog kakve
tjelesne mane ili zbog toga što je nepismen ne bi mogao samostalno glasovati,
može doći na biračko mjesto s drugom osobom koja je pismena i koja će po
njegovoj ovlasti i uputi zaokružiti redni broj ispred naziva liste.
Birač koji zbog teže bolesti,
tjelesnog oštećenja ili nemoći nije u mogućnosti pristupiti na biračko mjesto
obavijestit će o tome birački odbor. Predsjednik biračkog odbora određuje
najmanje dva člana biračkog odbora ili zamjenika koji će birača posjetiti u
mjestu gdje se nalazi i omogućiti mu glasovanje, vodeći pri tome računa o
tajnosti glasovanja.
Predsjednik biračkog odbora
dužan je glasovanje birača s tjelesnom manom, nepismenih birača, kao i
glasovanje izvan biračkog mjesta po prethodnoj obavijesti birača, poimenično
navesti u zapisniku o radu biračkog odbora.
Članak 43.
Po završenom glasovanju
birački odbor će najprije prebrojiti neupotrebljene glasačke listiće i staviti
ih u poseban omot koji će zatvoriti.
Nakon toga birački odbor utvrđuje,
prema popisu birača, odnosno izvatku iz popisa birača i na temelju zapisnika
ukupan broj birača koji su glasovali i pristupa otvaranju glasačke kutije i
prebrojavanju glasova.
Ako se prilikom prebrojavanja
glasova na biračkom mjestu utvrdi da je broj glasova prema biračkom popisu veći
od broja glasova po glasačkim listićima, vrijedi rezultat glasovanja po
glasačkim listićima.
Ako se prilikom prebrojavanja
glasova na biračkom mjestu utvrdi da je glasovao manji broj birača od broja
glasova u glasačkoj kutiji, birački odbor se raspušta i imenuje novi, a
glasovanje na tom biračkom mjestu se ponavlja nakon 15 dana. U slučaju
ponavljanja glasovanja, njegov rezultat na tom biračkom mjestu utvrđuje se u
roku od 24 sata nakon ponovljenog glasovanja.
Članak 44.
Kad birački odbor utvrdi
rezultat glasovanja na biračkom mjestu u zapisnik o svom radu zabilježit će:
– broj birača prema popisu
birača, odnosno izvatku iz popisa birača,
– koliko je birača pristupilo
glasovanju prema popisu, a koliko uz potvrdu,
– koliko je ukupno birača
glasovalo,
– koliko je glasova dobila
svaka kandidacijska lista, te
– koliko je glasačkih listića
proglašeno nevažećim listićima.
U zapisnik o radu biračkog odbora unose se i sve druge činjenice koje su
važne za glasovanje.
Svaki član biračkog odbora, kao i zamjenik mogu dati svoje primjedbe na
zapisnik.
Zapisnik potpisuju svi članovi biračkog odbora.
Članak 45.
Zapisnik o radu i ostali izborni materijal birački odbor dostavlja
izbornom povjerenstvu općine, odnosno grada najkasnije u roku od 12 sati od
zatvaranja birališta.
Članak 46.
Izborno povjerenstvo općine, grada, odnosno Grada Zagreba utvrdit će
rezultate glasovanja na biračkim mjestima na svom području najkasnije u roku od
24 sata od sata zatvaranja birališta.
Kod izbora članova za skupštinu županije, izborno povjerenstvo općine,
odnosno grada dostavit će izborne rezultate na svom području, zajedno sa
zapisnikom o svom radu, nadležnom županijskom izbornom povjerenstvu, na način i
u roku koji joj on odredi.
Članak 47.
O svom radu izborno povjerenstvo općine, grada, odnosno Grada Zagreba
vodi zapisnik u koji će ubilježiti:
– broj birača upisanih u popis birača, odnosno izvadak iz popisa birača
na svom području,
– broj glasalih i broj glasačkih listića koji su proglašeni nevažećim,
– broj glasova koje je dobila na njenom području svaka kandidacijska
lista jedinice.
Svaki član izbornog povjerenstva općine, grada, odnosno Grada Zagreba
kao i zamjenik mogu staviti primjedbe na zapisnik. Zapisnik potpisuju svi
članovi izbornog povjerenstva jedinice.
Članak 48.
Rezultate izbora za članove predstavničkog tijela jedinice utvrđuje
nadležno izborno povjerenstvo jedinice na temelju rezultata glasovanja na svim
biračkim mjestima u jedinici.
Članak 49.
Kad izborno povjerenstvo jedinice, odnosno Grada Zagreba, utvrdi
rezultate glasovanja za članove predstavničkog tijela odmah će objaviti:
– broj birača upisanih u popis birača jedinice,
– koliko je glasova dobila svaka pojedina kandidacijska lista,
– koliko je bilo nevažećih glasačkih listića,
– broj mjesta u predstavničkom tijelu jedinice koje je dobila svaka
kandidacijska lista, te
– imena i prezimena kandidata sa svake kandidacijske liste koji su
izabrani za članove predstavničkog tijela jedinice.
VII. TROŠKOVI ZA PROVOĐENJE IZBORA
Članak 50.
Sredstva za provedbu redovnih
i prijevremenih izbora za članove predstavničkih tijela osiguravaju se u
proračunu jedinice.
Sredstvima za provedbu izbora
u jedinici raspolaže izborno povjerenstvo te jedinice. Izborno povjerenstvo
ovlašteno je odrediti način korištenja sredstava, provoditi nadzor nad njihovom
raspodjelom i korištenjem te dodijeliti potrebna sredstva biračkim odborima.
VIII. ZAŠTITA IZBORNOG PRAVA
Članak 51.
Ustavni sud Republike Hrvatske obavlja opći nadzor ustavnosti i zakonitosti
izbora članova predstavničkih tijela jedinica i rješava sporove u skladu s
odredbama ovoga Zakona.
Članak 52.
Prigovor zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja mogu podnijeti
politička stranka koja je predložila listu, dvije ili više političkih stranaka
koje su predložile koalicijsku listu, kao i nositelji nezavisnih lista.
Prigovor zbog nepravilnosti u postupku izbora mogu podnijeti samo one
političke stranke o čijim se kandidacijskim listama glasovalo na izborima, kao
i nositelji nezavisnih lista o kojima se glasovalo.
Ukoliko je kandidacijsku listu predložilo više političkih stranaka,
prigovor će se smatrati pravovaljanim i kada ga je podnijela samo jedna
politička stranka.
Političke stranke će na temelju svojih statuta odrediti tko se ima
smatrati ovlaštenim podnositeljem prigovora.
Nositelji nezavisnih lista prigovor podnose osobno.
Članak 53.
Prigovore zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja i izbora članova
općinskog i gradskog vijeća rješava Županijsko izborno povjerenstvo.
Prigovore zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja i izbora članova županijske
skupštine i Gradske skupštine Grada Zagreba rješava Državno izborno
povjerenstvo.
Članak 54.
Prigovori zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja i izbora članova
predstavničkog tijela jedinice podnose se nadležnom izbornom povjerenstvu u
roku od 48 sati računajući od isteka dana kad je izvršena radnja na koju je
stavljen prigovor.
Nadležno izborno povjerenstvo dužno je donijeti rješenje o prigovoru u
roku od 48 sati od dana kada mu je dostavljen prigovor, odnosno od dana kada su
mu dostavljeni izborni materijali na koje se odnosi prigovor.
Članak 55.
Ako nadležno izborno povjerenstvo, rješavajući o prigovoru utvrdi da je
bilo nepravilnosti koje su bitno utjecale na rezultate izbora, poništit će
radnje u tom postupku i odrediti da se te radnje ponove u roku koji mora
osigurati održavanje izbora na dan za koji su raspisani.
Ako ne postoji mogućnost ponavljanja poništenih radnji iz prethodnog
stavka ili ako se nepravilnosti odnose na postupak glasovanja, a bitno su
utjecale na rezultat izbora, nadležno izborno povjerenstvo poništit će izbore i
odrediti rok u kojem će se održati ponovljeni izbori.
Članak 56.
Protiv rješenja nadležnoga izbornog povjerenstva podnositelj prigovora
koji je nezadovoljan takvim rješenjem, ima pravo žalbe Ustavnom sudu Republike
Hrvatske.
Žalba iz prethodnog stavka podnosi se Ustavnom sudu Republike Hrvatske u
roku od 48 sati, računajući od dana kad je primljeno pobijano rješenje.
Žalba se podnosi putem nadležnoga izbornog povjerenstva.
Ustavni sud Republike
Hrvatske dužan je donijeti odluku o žalbi u roku od 48 sati od dana primitka žalbe.
Članak 57.
Podneseni prigovor odnosno žalba
u postupku zaštite izbornog prava ne odgađaju obavljanje izbornih radnji koje
su propisane ovim Zakonom.
Članak 58.
Ako se u tijeku trajanja
mandata predstavničkog tijela utvrdi da pojedini njegov član u postupku
kandidiranja ili izbora nije ispunjavao koji od uvjeta za kandidiranje ili
izbor propisanih ovim Zakonom, Ustavni sud Republike Hrvatske donijet će u roku
od 30 dana od dana primitka prijedloga odluku kojom će utvrditi prestanak
njegova mandata.
Prijedlog za donošenje odluke
Ustavnog suda iz stavaka 1. ovoga članka mogu dati politička stranka i nositelj
nezavisne liste koji su sudjelovali na izborima za predstavničko tijelo.
Članak 59.
Na podneske i rješenja u
postupku po odredbama ovoga Zakona ne plaćaju se pristojbe.
IX. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 60.
Prva, konstituirajuća
sjednica predstavničkih tijela jedinica, sazvat će se u roku od 30 dana od dana
objave izbornih rezultata.
Konstituirajuće sjednice
općinskih i gradskih vijeća saziva čelnik središnjeg tijela državne uprave
nadležnog za poslove lokalne i područne (regionalne) samouprave ili osoba koju
on ovlasti.
Konstituirajuće sjednice županijskih
skupština i Skupštine Grada Zagreba saziva Vlada Republike Hrvatske.
Ako se konstituirajuća
sjednica ne održi u zakazanom roku, ovlašteni sazivač odmah će sazvati novu
konstituirajuću sjednicu koja se treba održati u roku od 15 dana.
Konstituirajućoj sjednici
predstavničkog tijela do izbora predsjednika predsjedava najstariji član.
Članak 61.
Na redovnim izborima 2001.
godine predlagatelji lista će prilikom sastavljanja lista uvažavati načelo o
odgovarajućoj zastupljenosti manjinskog stanovništva, vodeći računa o lokalnim
prilikama.
Ukoliko se na izborima ne
postigne razmjerna zastupljenost predstavnika nacionalnih manjina u tijelima
lokalne samouprave, razmjerno svom udjelu u ukupnom stanovništvu, nakon objave
rezultata popisa stanovništva iz 2001. godine, provest će se u roku od 90 dana
dopunski izbori.
Ako je statutom jedinice
lokalne i područne (regionalne) samouprave propisano učešće pripadnika
nacionalne manjine u predstavničkom tijelu te se odredbe statuta primjenjuju
bez obzira da li je statut usklađen s odredbama ovoga Zakona.
Članak 62.
Objavom Odluke Vlade
Republike Hrvatske o raspisivanju izbora za članove predstavničkih tijela
jedinica lokalne samouprave i jedinica područne (regionalne) samouprave u 2001.
godini donijete na temelju ovoga Zakona, prestaje mandat članovima
predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i jedinica područne
(regionalne) samouprave izabranim na izborima održanim 13. travnja 1997. godine
i kasnije.
Članak 63.
Sredstva za provedbu prvih
izbora za članove predstavničkih tijela novoustrojenih jedinica lokalne samouprave
i jedinica područne (regionalne) samouprave koje nemaju vlastiti proračun
osiguravaju se u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
Članak 64.
Stupanjem na snagu ovoga
Zakona prestaje važiti Zakon o izboru članova predstavničkih tijela jedinica
lokalne samouprave i jedinica lokalne uprave i samouprave (»Narodne novine«,
br. 90/92., 69/95., 59/96., 63/96. i 64/00.) i Zakon o izbornim jedinicama za
izbor članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i jedinica
lokalne uprave i samouprave (»Narodne novine«, br. 14/97., 20/97., 22/97.,
24/97., 32/97., 37/97., 75/99., 91/99., 35/00. i 44/00.).
Članak 65.
Ovaj Zakon stupa na snagu
danom objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 015-01/01-01/01
Zagreb, 6. travnja 2001.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Zlatko Tomčić, v. r.